Földrajz a világ körül!

GeoGulliver

Vietnámi vonat-miliő

2025. június 21. - Geogulliver

img_0025.JPG

A vonatos utazás egy sajátos univerzum, amely egyszerre hordozza magán a modernitást és a múlt romantikáját. Az eredeti romantika felkutatásához azonban ma már sokszor messzire kell utaznunk. Vietnám a francia gyarmati érából örökölte a vasúthálózatát, ahol a zajok, a zakatolás magával ragadó hangulatán és az ablakból elénk tárulkozó gyönörű tájakon túl elmerülhetünk az utazók által életre keltett miliőben is.

img_9488.JPG

Utazó család - Fapados hangulat. Az apuka vigyáz a családra, a fa pad alatt a feleség a kislánnyal alszik. Trópusok ide, trópusok oda, decemberben eléggé hűvös és huzatos a harmadosztály, elkél a pokróc.

A francia gyarmati időkben tervezett keskeny nyomközű, több mint 1700 km hosszú vasútvonal, amely az északi fővárost, Hanoit kötötte össze Mekong-deltában fekvő Saigonnal (Ho Si Minh-város) az 1930-as évekre készült el teljesen.
img_9354.JPG

Hué vasútállomása 1908-ban épült. Ez a legrégebbi többé-kevésbé eredeti formájában megmaradt állomásépület az észak-déli vonalon. 1968-ban, a Tét-offenzíva, azaz az észak-vietnámi kommunisták rajtaütése idején a Viet Kong mesterlövészei bújtak meg itt. Hué az utolsó nagyobb dél-vietnámi város az egykori északot és délt a 17. szélességi kör mentél elválasztó demilitarizált övezet határa előtt.

1945-től a vasútvonal ketté volt vágva észak és dél között. A vasúti infrastruktúra a legtöbb kárt a vietnámi háború idején szenvedte el. Északon az amerikaiak bombázták repülőről, délen pedig a Viet Kong robbantgatta a síneket, így katonai célokra nem is nagyon tudták használni.

A forgalom csak a vietnámi háború után, az 1970-es évek második felében állt helyre a teljes szakaszon.

img_9554.JPG

A keskeny nyomtávú vonat lassú, az utazás hosszú - Mindenki pihen, ahogy tud.

A vasútnak több látványos szakasza is van, amelyen érdemes végigutazni. A Dong Hoi és Vinh közötti szakaszon például a tengerparttól eltávolodva a Gianh-folyó kúpkarsztokkal szegélyezett völgyében halad a vonal.

img_9618.JPG

Látányos kúpkarsztok - a vonat ablakából elénk tárul a vietnámi táj változatossága. Ho Shi Minh várostól Hanoi-ig több napig tart az út, de eközben végigkövethetjük a természet észak-déli övezetességét a délen fekvő, decemberben is forró trópusoktól, a télen kissé hűvös északi részekig.

img_9043.JPG

Zsúfoltság kint - zsúfoltság bent. Fent: Tömeg Da Nang vasútállomásnál. A hátizsákos nyugati fiatalok kitűnnek a tömegből. Vietnámban vonatozni számukra bakancslistás. Lent: A harmadosztály - olcsó, népszerű. A helyeknek megszokott és kényelmetlen, nekünk inkább romantikus. 

img_9549.JPG

img_0006.JPG

Nem mindenkinek jut ülőhely - ekkor jönnek a kreatív megoldások!

A Danang és Hue között pedig épp a tengerből közvetlenül kiemelkedő hegyek biztosítják a nem hétköznapi látványt, helyenként pedig igazi dzsungelvasút élményben lehet részünk:

img_0079.JPG

Igazi városi vasút - A vonal talán legismertebb szakasza Hanoi-n belül. A menetrend ismerete itt szó szerint életbevágó. Amikor jön a vonat turisták "trainspottingolnak". 

 vietnam_railway_map2.jpg

A cikkben említett városok egy vietnámi vasúti térképen (A térkép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_Railways)

 

Borítókép: Hanoi főpályaudvara - Modern, retró és cyberpunk hangulat egyszerre.

Szöveg és kép: Karácsonyi Dávid

 

A bejegyzés trackback címe:

https://geogulliver.blog.hu/api/trackback/id/tr7418892424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása