A vonatos utazás egy sajátos univerzum, amely egyszerre hordozza magán a modernitást és a múlt romantikáját. Az eredeti romantika felkutatásához azonban ma már sokszor messzire kell utaznunk. Vietnám a francia gyarmati érából örökölte a vasúthálózatát, ahol a zajok, a zakatolás magával ragadó hangulatán és az ablakból elénk tárulkozó gyönörű tájakon túl elmerülhetünk az utazók által életre keltett miliőben is.
Utazó család - Fapados hangulat. Az apuka vigyáz a családra, a fa pad alatt a feleség a kislánnyal alszik. Trópusok ide, trópusok oda, decemberben eléggé hűvös és huzatos a harmadosztály, elkél a pokróc.
A francia gyarmati időkben tervezett keskeny nyomközű, több mint 1700 km hosszú vasútvonal, amely az északi fővárost, Hanoit kötötte össze Mekong-deltában fekvő Saigonnal (Ho Si Minh-város) az 1930-as évekre készült el teljesen.
Hué vasútállomása 1908-ban épült. Ez a legrégebbi többé-kevésbé eredeti formájában megmaradt állomásépület az észak-déli vonalon. 1968-ban, a Tét-offenzíva, azaz az észak-vietnámi kommunisták rajtaütése idején a Viet Kong mesterlövészei bújtak meg itt. Hué az utolsó nagyobb dél-vietnámi város az egykori északot és délt a 17. szélességi kör mentél elválasztó demilitarizált övezet határa előtt.
1945-től a vasútvonal ketté volt vágva észak és dél között. A vasúti infrastruktúra a legtöbb kárt a vietnámi háború idején szenvedte el. Északon az amerikaiak bombázták repülőről, délen pedig a Viet Kong robbantgatta a síneket, így katonai célokra nem is nagyon tudták használni.
A forgalom csak a vietnámi háború után, az 1970-es évek második felében állt helyre a teljes szakaszon.
A keskeny nyomtávú vonat lassú, az utazás hosszú - Mindenki pihen, ahogy tud.
A vasútnak több látványos szakasza is van, amelyen érdemes végigutazni. A Dong Hoi és Vinh közötti szakaszon például a tengerparttól eltávolodva a Gianh-folyó kúpkarsztokkal szegélyezett völgyében halad a vonal.
Látányos kúpkarsztok - a vonat ablakából elénk tárul a vietnámi táj változatossága. Ho Shi Minh várostól Hanoi-ig több napig tart az út, de eközben végigkövethetjük a természet észak-déli övezetességét a délen fekvő, decemberben is forró trópusoktól, a télen kissé hűvös északi részekig.
Zsúfoltság kint - zsúfoltság bent. Fent: Tömeg Da Nang vasútállomásnál. A hátizsákos nyugati fiatalok kitűnnek a tömegből. Vietnámban vonatozni számukra bakancslistás. Lent: A harmadosztály - olcsó, népszerű. A helyeknek megszokott és kényelmetlen, nekünk inkább romantikus.
Nem mindenkinek jut ülőhely - ekkor jönnek a kreatív megoldások!
A Danang és Hue között pedig épp a tengerből közvetlenül kiemelkedő hegyek biztosítják a nem hétköznapi látványt, helyenként pedig igazi dzsungelvasút élményben lehet részünk:
Igazi városi vasút - A vonal talán legismertebb szakasza Hanoi-n belül. A menetrend ismerete itt szó szerint életbevágó. Amikor jön a vonat turisták "trainspottingolnak".
A cikkben említett városok egy vietnámi vasúti térképen (A térkép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_Railways)
Borítókép: Hanoi főpályaudvara - Modern, retró és cyberpunk hangulat egyszerre.
Szöveg és kép: Karácsonyi Dávid